Het werd wereldnieuws toen Swissport zijn faillissement aankondigde. 1 469 werknemers zullen hierdoor hun job verliezen. Maar wat betekent dit precies voor het personeel en wat met de toeristen hun vliegreis? Zullen de andere bagageafhandelaars ook in de problemen komen? Luchtvaartspecialisten Nico Cardone en Riadh Bahri geven antwoord op enkele vragen.
Swissport maakt geen doorstart. Wat betekent dat?
“Het betekent dat het over and out is”, zegt Nico Cardone. “Swissport is failliet.”
Is Swissport een coronaslachtoffer?
Ja en nee. Het bedrijf maakte al jaren verlies. De coronacrisis is wat de doorslag heeft gegeven tot het faillissement. De luchtvaartmaatschappijen willen hun tickets altijd zo goedkoop mogelijk verkopen en dus gaan de bagageafhandelaars concurreren voor de beste en meest goedkope vluchten. Dit heeft er voor gezorgd dat Swissport de laatste jaren niet meer winstgevend was. Volgens Riadh Bahri hebben de luchtvaartmaatschappijen ervoor gekozen om te besparen op externe diensten.
Het contract van Swissport met Brussels Airlines, de grootste klant, dekte de kosten niet. “Dit is wanbeleid van het management”, zegt Riadh Bahri. Er is de laatste daarbij ook in het bedrijf een komen en gaan van directeurs geweest.
Voor wie werkte Swissport precies?
“Swissport is een afhandelaar. Die laadt de bagage in en uit het vliegtuig, maar voor heel wat maatschappijen bemannen zij ook de check-in balies, staan ze aan de gate, duwen ze de vliegtuigen weg van de parkeerposities of ontijzelen ze de vliegtuigen als het sneeuwt”, zegt Nico Cardone.
Er zijn ongeveer een 30-tal maatschappijen klant van Swissport. De grootste klant is Brussels Airlines. Verder in het lijstje heb je de Lufthansa groep, Finnair, Alitalia en Qatar Airways.
Welke toekomst hebben de 1 469 ontslagen personeelsleden?
De wet bepaalt dat er op Brussels airport twee bagageafhandelaars moeten zijn. Dit betekent dus dat er een bedrijf in de plaats zal komen. Dat bedrijf zal wel personeel nodig hebben, dus dat is een oplossing. Door de coronacrisis zal wel niet iedereen de kans hebben om daar een job te bemachtigen aangezien het bedrijf en de hele luchtvaartsector is gekrompen.
Wat betekent dit voor de andere bagageafhandelaars op Brussels Airport?
“Aviapartner is al lang actief in België en heeft de voorbije jaren ook wat verlies gemaakt. Met dezelfde reden als Swissport, altijd de laagste prijzen willen aanbieden. Maar in volle coronacrisis heeft de Belgische eigenaar de andere eigenaars uitgekocht. Dat bedrijf lijkt de toekomst dus met vertrouwen tegemoet te kijken.”
Riadh Bahri voegt toe dat Aviapartner 20 à 25 miljoen euro steun nodig heeft. “De overheid zal het zich niet kunnen permitteren om ook Aviapartner te kunnen verliezen en failliet laten gaan. Als dat gebeurt, kan er in de komende weken niet meer in Zaventem gevlogen worden.”
Waarom horen we de politiek niet?
Het faillissement van Swissport is het grootste faillissement sinds de coronacrisis en het blijft stil aan de kant van de politiek. Waarom? “Dat komt omdat het gaat over een niet mondige groep mensen, een groep die we niet vaak horen, behalve als ze hebben gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden”, zegt Riadh Bahri.
Zijn we zeker dat alle vliegtuigen zullen kunnen vertrekken?
“Voorlopig staan al de vliegtuigen van Brussels Airlines aan de grond dus daar is voorlopig geen probleem”, denkt Nico Cardone. “Er zijn natuurlijk wel een paar maatschappijen die vandaag op Swissport rekenden, onder andere Lufthansa en Finnair. “Ook voor de heropstart van Brussels Airlines op 15 juni zal het niet voor problemen zorgen”, zegt Nico Cardone. “Door de coronacrisis zullen er nog steeds heel weinig vluchten zijn, zelfs voor volgende week maandag. Misschien dat Aviapartner dan wel al de vluchten voor zijn rekening zal nemen. Verder moet dan ook die tweede afhandelaar komen of anders zal Brussels Airlines een deel van het werk moeten doen”. Voorlopig zal de zustermaatschappij Swissport Cargo de activiteiten voor twee weken overnemen.
Moeten we vrezen voor vluchtvertragingen?
“Dat is altijd afwachten want dat kan alleen al afhangen van de coronacrisis. Er zijn nog enkele dagen om een oplossing te vinden”, zeggen Nico Cardone en Riadh Bahr nog als laatste.
Wat het voor in de toekomst zal brengen, hangt van vele aspecten af. Het faillissement van Swissport zal waarschijnlijk wel een enorme invloed hebben op de luchtvaart in België en vooral als de tweede afhandelaar nog niet is begonnen. Die procedure kan zo een zes maanden duren.
Journalist: de Jamblinne de Meux, G
Taalredacteur: Janssens, A