Gent pompt 1,5 miljoen euro in relanceplan toerisme: “Veel toeristen is niet aangenaam, maar je ziet wat er gebeurt als er geen zijn”

Op maandag 8 juni werd de deur van de toeristische dienst aan de Oude Vismarkt opnieuw geopend, in aanwezigheid van burgemeester Mathias De Clercq en schepen van Toerisme Bram Van Braeckevelt en Nic Balthazar. Tijdens deze opening lanceerden ze een relanceplan voor het toerisme in Gent, met een waarde van ongeveer 1,5 miljoen euro.

Toerisme vormt misschien niet de centrale zorg voor de Gentenaars, maar met 7.000 personen die in de sector tewerkgesteld zijn, is een dode binnenstad zonder toeristen die de economische activiteit doen draaien sinds de coronacrisis voelbaar.

Het relanceplan van het Gentse stadsbestuur voor het toerisme bestaat uit drie delen: campagnes, coronaproof-aanbod en een focus op congrestoerisme. De stad Gent ziet dit plan als een mogelijkheid om een evenwicht te creëren tussen te veel toeristen en geen toeristen. “Gent is geen toeristische stad, maar een stad met toeristen”, zei schepen Van Braeckevelt eerder in HLN.

Campagnes

De eerste stap is om het toerisme weer op een gezond niveau te krijgen. Vorige week vrijdag werd de algemene, vernieuwde campagne Vlaanderen Vakantieland – #welkomterug gelanceerd, samen met de andere kunststeden en Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen. De verschillende campagnes voor Gent, die zowel online als op radio en televisie worden gevoerd, zullen niet alleen gericht zijn op bezoekers uit eigen land, maar vanaf 15 juni ook op onze buurlanden. Films met verschillende ambassadeurs (‘influencers’) in de hoofdrol, getrokken door Flanders Holiday Country Face Nic Balthazar, moeten specifieke groepen aansporen om naar Gent te komen.

Balthazar: “We willen vooral de geïnteresseerde toerist bereiken. Zo hopen we ouders van jongeren die in Gent studeren te overtuigen om te overnachten en de stad te ontdekken. Indien nodig een week, want je hebt Gent in 1 dag en 1 nacht niet gezien. (lacht) Ik weet het, ik hoor wel eens mensen uit Gent zeggen: ‘Al die toeristen in het maanlicht’, maar kijk eens wat er gebeurt als ze er niet zijn. De banen van 7.000 mensen zijn in gevaar en er is zoveel kleur en levendigheid buiten de stad. Door mijn werk voor Vlaanderen Vakantieland heb ik gezien wat het toerisme kan vernietigen, maar ik wil het kwaliteitstoerisme in mijn eigen stad een impuls geven”. Daarom worden Gentenaars zelf ook opgeroepen om hun vakantie te spenderen in hun eigen stad. Bovendien kunnen Gentenaars die op het financieel vlak het moeilijk hebben nu ook terecht bij het reisbureau ‘Rap op Stap’ in het lokale servicecentrum De Knoop in Ledeberg.

Aangepast aanbod

Het tweede aandachtspunt van het herstelplan richt zich op een aangepaste, postcorona-aanbieding, waarbij de sector steun krijgt van de stad Gent. In juni en juli staat Van Eyck eerst in het teken, met Lichten op Van Eyck in de Sint-Niklaaskerk, de 7senses-tour (Gent door de ogen van Jan Van Eyck), Kleur Eyck in het Design Museum Gent, en vanaf 1 juli ook het Lam Gods in de Sint-Baafskathedraal. Het Van Eyck-jaar werd bovendien verlengd tot de zomer van volgend jaar. In augustus wordt het Gentse toerisme vooral gekenmerkt door gezinnen met kinderen.

Het congrestoerisme

Tot slot zou het congrestoerisme, dat ook buiten de zomer plaatsvindt, het evenwicht moeten helpen bewaren. Met een extra aanbod gericht op organisatoren wil Gent nu hun gaststad worden. Van Braeckevelt: “Het is de bedoeling dat bedrijven en universiteiten opnieuw kiezen voor Gent, kennis- en cultuurstad, als locatie voor hun congres.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is het sleutelwoord voor het hele herstelplan, dat volgens de stad in samenspraak met de sector is ontwikkeld. Van Braeckevelt wil ‘kwaliteitstoeristen’ aantrekken, “in plaats van toeristen die gewoon langskomen voor een mooie foto maar meteen weg zijn”. Hoe Gent die ongewenste toerist buiten beeld wil houden, is niet helemaal duidelijk. “Je hebt niet alles onder controle”, zegt Van Braeckevelt. “Het gaat erom de juiste doelgroepen op de juiste manier te faciliteren met de hendels die we hebben. Voor congrestoerisme kan dit betekenen dat de bijeenkomsten kleiner en minder frequent worden.”

In 2018 telde Gent 1,1 miljoen overnachtingen, de cijfers van Toerisme Vlaanderen voor 2019 tonen een stijging van 1.285.000. Ondanks het optimisme is het voor 2020 en 2021 reëel: “We komen niet terug op 1,1 miljoen overnachtingen”, zegt Rudy De Wit van de vzw Gent Hotels nuchter. “Maar met dit plan zetten we in op de lange termijn.” Er wordt hard gewerkt aan de invulling van de twee nieuwe hotels die Gent binnenkort zal hebben (in de Ghelamco Arena en in de Voldersstraat).

Journalist: Bah, H
Taalredacteur: Waerzeggers, B

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven