De tijden zijn niet gunstig voor de toeristische sector. Veel bedrijven moesten hun taken stopzetten of drastisch verminderen. Ook de stagiairs van het tweede en derde jaar toerisme- en recreatiemanagement van de Erasmushogeschool te Brussel verloren hun stageplaats. Toch zou dit niet het laatste zijn dat de werkwereld van deze studenten zal horen. Sinds begin mei begonnen de studenten aan het Creative Lab, een lab dat het werkveld hulp aanbiedt in deze sombere tijden. Het Creative Lab werd opgesplitst in verschillende hubs, die elk een andere dienst aanbieden.
Transport
De hub transport houdt zich bezig met opdrachten van 4 verschillende bedrijven. Om te beginnen is er Project Waes. Ten gevolge van het coronavirus organiseert het team van Reizen Waes deze zomer een nieuw seizoen in ons eigen Belgenland. Hiervoor doen ze beroep op onze studenten. Ze gaan massaal op zoek naar de meest unieke plekken, personen, tradities enzovoort. Verder kunnen bedrijven ook beroep doen op deze hub voor hulp in hun marketingverhaal. Zo is deze hub nu bezig met het schrijven van een nieuwsbrief, helpen ze mee bij het ontwikkelen van een website, schrijven ze teksten voor op een website, promoten ze nieuwe producten en maken ze folders en ander promotiemateriaal op.
Ondersteunende Diensten
De hub ondersteunende diensten is onderverdeeld in twee teams, Sales en TRM Bulletin.
Sales
Het salesteam kunnen we zien als het hart van het Creative Lab. Alle bedrijven en organisaties komen via hier binnen in het lab. De hub kijkt of het project of de opdracht aansluit bij het Creative Lab. Nadien nemen ze contact op met de hub waarvan zij denken waar de opdracht het best past en stellen ze het voor. Het salesteam neemt ook zelf contact op met bedrijven. Zo hebben ze een lijst van 95 bedrijven om te contacteren via mail of telefonisch. Eens een opdracht goedgekeurd is, maken ze opdrachtenfiches en klantenfiches op. Daarnaast zijn ze ook zelf bezig met enkele opdrachten. Zo zijn ze actief bezig met het verbeteren en visueler maken van een website en vertalen ze een website van het Nederlands in het Frans en Engels.
TRM Bulletin
De TRM Bulletin groep zorgt ervoor iedereen op de hoogte blijft van de impact van de COVID-19 pandemie op toerisme en vrije tijd. Elke dag wordt er een artikel geplaatst op de website van het TRM Bulletin. Op vrijdag ontvangt iedereen, die geabonneerd is op de gratis nieuwsbrief, een mail met de hoogtepunten en op de website verschijnt het persoverzicht van de week. In het persoverzicht staan alle artikels die tijdens de week werden geschreven. Ook extra artikels die niet op de website staan.
Binnen de groep zijn er twee taalredacteurs die de artikels nalezen op eventuele fouten, hierna komt het in handen van de grafici die het artikel voorzien van de gepaste lay-out en het op de website of in het persoverzicht plaatsen.
Sinds deze week verschijnen er elke dag twee blogs geschreven door de studenten van het tweede jaar. Zij vertellen elk hun ervaring over stage lopen in tijden van COVID-19.
studio.cult.bxl
Deze hub kreeg de naam studio.cult.bxl. Hun doel is om, spelers die binnen de Brusselse culturele sector geen stem hebben, een stem te geven. De groep is zeer vrij in het kiezen van hun opdrachten maar werkt wel nauw samen met Dieter Vanthournout van CIVA, een museum en archiefcentrum in Elsene.
Binnen de hub zijn er vier teams: publieke ruimtes, nachtleven, Brusselse DNA en overige spelers. Het team publieke ruimtes heeft contact gehad met scholen in Brussel. Er werd aan de kinderen gevraagd om hun droombeeld te tekenen van een publieksruimte, zoals het Muntplein. Hierna mochten ze hun tekening toelichten hoe zij het in hun dromen zien.
De groep nachtleven ging opzoek naar personen om te interviewen die actief zijn in het nachtleven met de vraag om een audio- of video bestand te maken waarin ze enkel vragen beantwoorden. Ze hadden reeds contact met enkele acteurs, zangers en een DJ, waaronder de Brusselse DJ Lefto.
Het team Brusselse DNA heeft inwoners geïnterviewd over de toekomst van de hoofdstad. Ze wouden graag weten wat ze zouden willen veranderen in hun omgeving en wat ze al gedaan hebben tijdens de coronacrisis. Er werd onder andere al een video gemaakt om het leven in Schaarbeek te promoten.
De laatste groep houdt zich bezig met de overige speler, hoofdzakelijk musea en galerijen die geen subsidie krijgen van de overheid. Er werd hen gevraagd wat ze missen, hoe zij hun toekomst zien evolueren en wat ze graag veranderd zouden zien. Door middel van een animatiefilmpje dat de groep maakte kan je meer te weten komen over de statuten van artiesten.
De resultaten van hun onderzoeken en opdrachten zijn steeds te bewonderen op Facebook en Instagram
Journalisten: Staessens, C en Waerzeggers, B