Laten we de aarde zich herstellen of draaien we de klok terug?
Ondanks de extreme gevolgen van de verspreiding van COVID-19, heeft de lockdown in vele landen een positief effect op het milieu. Zo zijn er in Venetië voor het eerst weer vissen te zien in de nu heldere wateren, tonen satellieten beelden van ongekende lage luchtvervuiling en is de
CO²-uitstoot wereldwijd gedaald.
Vergelijkbare crisissituaties wezen uit dat sociale isolatie in eerste instantie zorgt voor een tijdelijke daling van de vervuilende uitstoot, maar van zodra de economie weer gestimuleerd wordt, resulteert dit rechtstreeks in meer vervuiling dan voorheen. Het enige verschil met vorige crisissen is dat we nu meer aandacht besteden aan duurzaamheid, waardoor het ditmaal anders zou kunnen uitdraaien. Waarom zouden we investeren in oude technologieën als we weten dat duurzaamheid niet altijd duur hoeft te zijn?
Herstel bij onze buren
Jean-Baptiste Lemoyne, de Franse staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, verwacht dat na de coronacrisis een groot deel van de Fransen een vakantie in eigen land zal prefereren boven een verre vakantie in het buitenland. Men voorspelt dat de reizigers daarnaast ook meer aandacht zullen schenken aan de garanties voor en tijdens het reizen, of er goede zorg wordt aangeboden eenmaal op de bestemming en of de bestemming positief zal evolueren op toeristisch vlak.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Technologie zal in de toekomst een nog grotere rol spelen. Men ziet een opmerkelijke daling als het gaat over het belang van fysieke ontmoetingen, de digitale wereld daarentegen wint aan belang. Het is mede dankzij de technologische vooruitgang van de afgelopen decennia dat we deze pandemie doorkomen. Bedrijven zijn in staat het werk verder te zetten in de vorm van telewerk, digitale platformen bieden ons de mogelijkheid om virtuele reizen te maken, we behouden het sociaal contact met vrienden of familie via videochat enz.
Data kan in de toekomst voor een uitgebreide waaier aan doeleinden worden ingezet. De overheid genereert zo momenteel de locatie van smartphonegebruikers om na te gaan hoeveel mensen nog in beweging zijn. Deze manier van werken kan zeer doeltreffend zijn voor de toeristische sector, aan de hand van die gegevens kan men bijvoorbeeld de drukte bij bepaalde trekpleisters nagaan. Bestemmingsmanagement en -marketing op elkaar afstellen is hierbij de sleutel tot succes. In de praktijk kan dit betekenen dat wanneer de draagcapaciteit dreigt overschreden te worden, bepaalde marketingcampagnes tijdelijk ‘on hold’ komen te staan.
Verandering in onze dagelijkse routines
Het grootste deel van ons leven bestaat uit routine. De gewoontes die we aanhouden zijn zeer effectief om ons te helpen werken, voor ons gezin te zorgen en onze doelen na te streven. Tijdens deze periode werken en leven mensen op een andere manier; hun dagelijks patroon en het ritme van hun leven veranderen. Nieuwe gewoontes ontstaan doordat men gedwongen wordt om het over een andere boeg te gooien.
De toekomst blijft onzeker, maar wetenschappers voorspellen dat de ‘blijf in uw kot’-maatregel voor een hoop maatschappelijke veranderingen zal zorgen. Bedrijven hebben aanpassingen gedaan die ze eventueel kunnen doortrekken na de coronacrisis. Mensen werken nu van thuis uit, de werk- en leefwereld zou voorgoed kunnen hervormen in de postpandemische wereld.
Aangezien enkel de essentiële verplaatsingen nog toegestaan zijn, is er merkbaar minder verkeer op de wegen. Minder verkeer zorgt op zijn beurt voor minder uitstoot. Maar wat gebeurt er als de maatregelen uiteindelijk worden opgeheven?
“In termen van routinematige reizen zoals woon-werkverkeer, komen die kilometers die niet zijn afgelegd tijdens de pandemie niet terug – je gaat niet twee keer per dag naar het kantoor reizen om al de uren dat je thuis werkte in te halen”, zegt Kimberly Nicholas, een wetenschappelijke onderzoekster op het gebied van duurzaamheid aan de Universiteit van Lund.
Maar wat met plezierreizen? Het kan beide richtingen uitgaan. Het is mogelijk dat mensen reizen zullen vermijden en zich zullen focussen op andere prioriteiten; zoals tijd spenderen met diegenen die we al die tijd moesten missen. Momenten van crisis tonen het belang aan van welzijn, familie, vrienden en gemeenschap. Door de verlegging van de focus kan men een verlaagde uitstoot blijven aanhouden.
Anderzijds kan het ook dat mensen hun reizen voorlopig zullen uitstellen en deze later zullen uitvoeren. Frequent vliegen maakt namelijk een groot deel uit van onze ecologische voetafdruk. Indien men in zijn oude gewoontes terugvalt, keert ook de uitstoot terug naar zijn oorspronkelijk peil.
Reisgewoontes
Landen van over de hele wereld hebben ingrijpende reisverboden en adviezen opgelegd om de verspreiding van het coronavirus binnen en buiten hun grenzen tegen te gaan.
Luchthavens zijn complexe knooppunten die om specifieke maatregelen vragen. Ze zijn uitgerust met desinfectiegel-dispensers, het personeel is voorzien van mondmaskers en handschoenen en de passagiers worden onderworpen aan een strengere controle.
Een strengere screening bij het reizen is de norm geworden. Er wordt controle gedaan naar het land van afkomst, maar ook naar bestemmingen die de reiziger in de voorbije weken heeft bezocht. Men voert deze controles voornamelijk uit om te zien of de passagier een grotere kans heeft om eventueel drager te zijn van het virus.
De genomen maatregelen vergen veel tijd en geld. De vraag is dan ook of men meer aandacht zal besteden aan hygiëne en men deze strenge maatregelen zal aanhouden na de crisis.
Geschreven door Verbesselt, D.
Tot stand gekomen met behulp van Taalredacteurs: De Vleeschouwer, D.; Kiekens, A. & Theunissen, J.
Graficus: Ghijselings, M. & Bah, H. en Eindredacteur: Grosfeld, E.