Het Coronavirus teistert sinds enkele maanden de hele wereld en zo ook de luchtvaart. Steeds meer landen beslissen om in lockdown te gaan en de spreuk ‘blijf in uw kot’ wordt meer dan ooit nageroepen. Overal duiken initiatieven op die mensen kunnen helpen en (figuurlijk natuurlijk) bij elkaar brengen. Zo proberen verschillende luchtvaartmaatschappijen ook het hoofd boven water te houden, aangezien de sector op dit moment zeer zwaar getroffen is. Duizenden mensen zijn momenteel technisch werkloos en wereldwijd werden al honderden vluchten geannuleerd. Sommige landen kozen er zelfs voor om hun luchtruim te sluiten. Zal de luchtvaart deze volgende tegenslag kunnen overleven?

Bron: A. Meskens, 2018
Luchtvaartmaatschappijen zoeken volop naar oplossingen om zo hun steentje bij te dragen en het verlies enigszins op te vangen. Brussels Airlines verlengde onlangs de periode om vliegtuigtickets gratis om te boeken tot 31 augustus 2020 in plaats van 1 juni. Er kan eveneens omgeboekt worden naar een andere bestemming. Let wel op: dit geldt enkel voor tickets die geboekt werden vóór 31 maart 2020, met de vertrekdatum voorzien tot en met 31 december 2020.
Aangezien het vliegverkeer de laatste weken ook onverwacht sterk is afgenomen, zitten veel Belgen nog vast in het buitenland.
Daardoor plant Brussels Airlines zeker 56 repatriëringsvluchten, in samenwerking met de overheid, om deze passagiers veilig thuis te brengen. Het gaat over vluchten naar zo’n 14 landen, voornamelijk: Gambia, Spanje, Portugal en Marokko.
Bron: Delta Aircraft Cleaning, 2020
Enkele Taiwanese luchtvaartmaatschappijen waaronder EVA Air en China Airlines zijn vanaf 1 april volledig uitgerust met beschermende kledij. Men probeert zo leden van het cabinepersoneel te beschermen tegen het coronavirus. Gezichtsmaskers werden al eerder benut maar nu maken ze ook gebruik van dezelfde beschermende kledij als het verplegend personeel in ziekenhuizen, inclusief veiligheidsbrillen en handschoenen.
Tientallen cabin crew members van Scandinavian Airlines volgen momenteel een cursus van ongeveer drie dagen om het werk van verplegend personeel in ziekenhuizen te verlichten. Door hun strenge maar grondige opleiding beschikken cabin crew leden al over een basiskennis gezondheidszorg. Dat ze nu komen helpen wordt dus enorm geapprecieerd. Tijdens de cursus leren ze onder andere hoe men het medisch materiaal ontsmet, bedden opmaakt en op een goede manier informatie overbrengt aan de patiënten en hun families. De cursus kan gratis gevolgd worden.
Luchtvaartmaatschappij Finnair geeft zijn klanten verschillende opties tijdens deze coronatijden. Passagiers kunnen ervoor kiezen om het totaalbedrag van hun vliegtickets terug te krijgen, maar kunnen eveneens kiezen voor hun tickets om te wisselen naar een ‘Finnair Gift Voucher’. In het laatste geval voegt Finnair 10% van het oorspronkelijke totaalbedrag aan de voucher toe. Zo’n voucher is 12 maanden geldig, een reeds geboekte reis kan ook verplaatst worden naar een later tijdstip.

Bron: Finnair, z.d.