Het Creative Lab reikt de toeristische sector de hand

De tijden zijn niet gunstig voor de toeristische sector. Veel bedrijven moesten hun taken stopzetten of drastisch verminderen. Ook de stagiairs van het tweede en derde jaar toerisme- en recreatiemanagement van de Erasmushogeschool te Brussel verloren hun stageplaats. Toch zou dit niet het laatste zijn dat de werkwereld van deze studenten zal horen. Sinds begin mei begonnen de studenten aan het Creative Lab, een lab dat het werkveld hulp aanbiedt in deze sombere tijden. Het Creative Lab werd opgesplitst in verschillende hubs, die elk een andere dienst aanbieden.  

Lokale Initiatieven 

Zoals iedereen al weet, hebben veel bedrijven binnen de toeristische sector het erg moeilijk om nog hun boterham te verdienen. Het is dus cruciaal dat de bedrijven met een nieuw en innovatief plan komen, eens de lockdown opgeheven is. Dit is waar de hub Lokale Initiatieven op wil inspelen. 

Lokale Initiatieven is begonnen met een opdracht voor een belangrijke touroperator. Twee opdrachten om precies te zijn. De eerste opdracht is het oplijsten van het mogelijke toeristische aanbod in België en het buitenland eens de grenzen heropenen. De hub heeft hiervoor een inventaris gemaakt en vervolgens een hotelaanbod uitgeschreven.  

Verder moesten de studenten van de hub Lokale Initiatieven ook de communicatie tussen de touroperator en hun klanten verder opbouwen en aan een verdienmodel werken. De hub Lokale Initiatieven brengt de bedrijven dus al een stukje verder. 

Research & Development 

Deze hub helpt bedrijven met het onderzoeken van de bevindingen van de consumentenmarkt. Zo werkt het R&D platform met enquêtes. Deze informatie wordt geanalyseerd en hieruit worden conclusies getrokken die vervolgens aan de bedrijven worden doorgegeven. 

De hub is momenteel aan het werk met verschillende bedrijven van alle kalibers. Een voorbeeld hiervan is het analyseren van de toeristische aankomsten en overnachtingen over de laatste 15 jaar. Ook onderzoekt R&D de vraag naar escape rooms, om zo een breder publiek aan te trekken voor deze opkomende recreatieve activiteit. 

Co-creatie in Toerisme en Recreatie 

De hub Co-creatie in Toerisme en Recreatie helpt bedrijven die op het creatieve vlak vastzitten. Het platform brainstormt over hoe een bedrijf een bepaalde activiteit kan organiseren, of zorgt voor alternatieven indien het originele plan onrealiseerbaar werd ten gevolge van het coronavirus. Voor de hub is het van groot belang om de consument te laten deelnemen aan de ontwikkeling van het product. 

De werknemers binnen de hub zijn volop bezig met het in de kijker zetten van bedrijven via sociale media. Ook zoeken ze naar unieke verblijfplaatsen zodat de kinderen toch nog op Chiro-kamp kunnen. De hub helpt ook studenten in de blokperiode. Het platform zet elke maandag een reeks van challenges en tips online op de facebookpagina. 

Het Creative Lab is op heel korte tijd een werkelijk succes geworden. Verschillende bedrijven staan open voor de hulp die het lab aanbiedt. Indien u een bedrijf hebt dat ook hulp van deze hubs zou kunnen gebruiken, aarzel dan niet om de ondersteunende diensten van het Creative lab te contacteren. 

Volgende week worden drie andere hubs uit het Creative Lab besproken, hou het in de gaten! 

Auteurs: de Jamblinne de Meux G., Janssens A.

Taalredacteurs: Waerzeggers B., Janssens A.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven