Waarom je stage doen in een ontwikkelingsland?

3 maanden geleden vertrok ik met een klein hartje, maar vol goede moed naar Ecuador. Lees hier over mijn eerste ervaringen en avonturen.

Op de top van de Montaña.

Ik ben Lies Neyens, 21 jaar en afkomstig uit Wijchmaal-Peer in Limburg. Wijchmaal-Peer is een klein dorpje, of op z’n Vlaams zou men ook wel eens boerengat zeggen. Ik verblijf momenteel in San Roque, in de provincie Manabí, in Ecuador. Mijn beeld over zo’n een boerengat is heel wat veranderd, want hier zit ik echt afgesloten van de buitenwereld. Hieronder vertel ik wat meer over mijn (eerste) ervaringen en avonturen.

Waarom Ecuador?

Ik ben, hier in San Roque, mijn derdejaars stage bij Diosa de la Montaña aan het vervullen. Eén ding was voor mij, bij de keuze van een stageplaats, zeker; ik moest en zou naar het buitenland gaan. Dankzij de stagebeurs, georganiseerd door TRM, leerde ik Christel en Marco kennen. Christel en Marco vertelden, vol enthousiasme, over hun nieuw project in Ecuador. Ik was meteen mee met hun verhaal, al was de bestemming voor mij redelijk onbekend. Vaak denkt men, bij ontwikkelingslanden, aan Afrikaanse landen. En ook ik, daar ga ik niet over liegen, wist niet dat Ecuador een ontwikkelingsland was. Ik ben echter iemand die heel leer-/nieuwsgierig is; het liefst van al leer ik nieuwe landen en culturen kennen. De keuze was voor mij dus snel gemaakt.

Cabaña Diosa de la Montaña

Eerste indruk?

Although I had a great guidance by our school and by Christel and Marco, I still left for Quito, without really knowing what was waiting for me. I now knew that Ecuador was a developing country, but I had never been to a developing country before. So I didn’t have clear expectations, so I left with a small heart, but with a lot of courage.

De eerste dagen in Ecuador, op weg naar onze eindbestemming San Roque, waren voor mij moeilijk. Ik had me op geen enkele manier kunnen voorbereiden op wat ik onderweg zag. Ik denk dat die dagen benoemd kunnen worden als mijn cultuurshock. Ik besloot om mijn gevoelens op papier te noteren, aangezien ik ze met niemand kon delen. Dit zijn enkele van de woorden die ik toen opschreef:

“Amai!”

“Wauw, misschien kan ik toch beter Spaans dan ik dacht!”, “…Of toch niet.”

“Wauw, zo mooi.”

“Wauw, zo anders…”

“Wauw, what did I sign up for?”, …

Eens aangekomen in San Roque werd ik opnieuw overweldigd met deze gevoelens. Ik schreef het volgende neer:

“Nog 16 weken… Doorzetten & trots zijn op u zelf.”

However, that “carrying on”-part got much easier, really quickly. I got to know the people I was going to live with, in the next months and those mixed feelings where left behind fairly quickly. This experience became life-changing.

Rivierentocht in de plaatselijke rivier.

Waarom stage in een ontwikkelingsland?

Als ik terugkijk op de afgelopen maanden, merk ik dat ik veel bijleerde. Niet alleen op vlak van mijn stage, maar vooral ook op vlak van mezelf. Ik zou deze ervaring voor geen geld – of in dit geval ziekte – in de wereld willen inwisselen. Aan iedereen die op zoek is naar een stageplaats, raad ik aan om een stapje buiten je comfortzone te zetten. Kies voor die stageplaats in het buitenland, maar vooral; kies voor die stageplaats waar jouw inbreng zoveel meer betekent dan cijfertjes alleen.

In my next blog post you can read about all the things that I’ve already learned here.

Ontwikkelingsproject: een leerproces in twee richtingen.

Hieronder lees je meer over de (levens)lessen die ik de afgelopen maanden, tijdens mijn stage in Ecuador, bijleerde.

Tot nu toe verblijf ik al drie maanden in een klein dorpje genaamd San Roque, in The Middle of Nowhere, Ecuador. Ik ben hier bezig aan mijn derdejaars stage voor de richting toerisme- en recreatiemanagement. Mijn stageplaats is een klein project, dat nog maar pas is opgestart, met het oog op eco-toerisme. Een van de doelen die wij hier willen bereiken is een samenwerking tussen de lokale bevolking en vrijwilligers. Wij willen de plaatselijke bevolking bijleren over de natuur, recycleren, hygiëne,… Dit aan de hand van activiteiten die georganiseerd kunnen worden door de vrijwilligers. Tijdens mijn verblijf is het me echter duidelijk geworden dat dit veeleer een tweerichtingsproces is. Ik heb hier namelijk al veel kunnen bijleren aan de plaatselijke bevolking, maar ook ik heb veel van hen kunnen bijleren. Hieronder lees je hier meer over. De dingen die ik al bijleerde gaan niet zozeer over kennis, maar eerder over een bepaalde levenswijze en -visie.

Ik, die Engelse les geef aan de plaatselijke bevolking. Wat begon met een leerling, groeide snel uit naar een grotere groep.

Wat God, of het leven, je geeft

Ik hoor het hier bijna dagelijks, “Wees blij met wat God je geeft”, maar aangezien ik zelf niet gelovig ben, vertaal ik het liever naar “Wees blij met wat het leven je geeft”. Dit kan gaan over een hele hoop dingen, van het aantal appelsienen dat aan de boom hangen tot de portie rijst dat op je bord ligt, maar ook nu dat het coronavirus door het land raast. Dit is natuurlijk geen prettige ervaring voor hen, maar toch zien zij dit als een leermoment.

During the past months in San Roque, I have often thought about a lot of things. This is why I realize, more than ever, what we all don’t have. We are yet expecting more and more; more money, faster internet, better work, more clothes, … Sometimes we have think about live, reflect a little and be happy with what life, or God, gives us.

Zonsondergang op de Montaña.

Geven en nemen.

Iedereen gaat door het leven op een andere manier, niemand zit ooit in dezelfde situatie. De bevolking van San Roque heeft het niet breed, maar toch werken ze elke dag om rond te komen en ervoor te zorgen dat iedereen in goede gezondheid verkeert. Het merendeel van de plaatselijke bevolking is fruitboer of veeboer. Iedereen heeft zo zijn eigen producten die ze verkopen. Heb je iets nodig van iemand anders? Een ajuin, een beetje melk of een tomaat? Dan vraag je dat gewoon. Dit dient niet terugbetaald of geruild te worden. De volgende keer als iemand anders iets nodig heeft, denk je terug aan het moment dat jij iets nodig had, en geef je met veel plezier iets mee. Het leven is geven en nemen, je weet nooit wanneer je iets nodig gaat hebben of wanneer iemand anders van jou iets nodig heeft.

Enjoy every day to the fullest.

In April of 2016 Ecuador was hit by a big earthquake. The epicenter was found in Pedernales, just an hour’s drive from San Roque. Many lives were lost, and those who survived where left behind with almost nothing. Life was slowly rebuilt, but until this day, the wound is still very deep. The earthquake is still mentioned often in conversations. It’s very clear that there is an underlying fear for the next earthquake, as Ecuador is situated in the Ring of Fire. This is also why life is enjoyed to the fullest, and moments with friends and family are cherished.

Moederdag; dit jaar was de familie met iets minder aanwezig dan andere jaren.
Ik ben ongelofelijk dankbaar voor alles wat ik hier al heb kunnen bijleren. De dingen die ik hier bijleer en de relaties die ik hier heb zijn van onschatbare waarde. Het is kortom een ervaring voor het leven.

Stage bij Atout France Belgie Mijn eerste werkervaring

Atout France in Brussel is het buitenlandkantoor van de nationale toerismedienst voor Frankrijk. Hier promoten we dit prachtig land in Belgie dankzij de service promotie&evenementen die tal van workshops, eductours,… organiseert voor de MICE en de TO’s ism Franse partners en ook communiceert dmv newsletters. Hier heb ik 5 maanden stage gelopen.

Daarnaast heb je ook de communicatiecampagnes waarmee de service marketing zich bezighoudt en de pers voor alle artikels, persreizen etc. Deze stage is om de volgende redenen een heuse aanpassing voor mij geweest.

Ik ben een studente in een verkort traject die hiervoor lerarenopleiding heeft gedaan en enkele stages had gedurende 3 jaar. Maar ik voelde me nog steeds meer student dan werkmens. Hier is het een kantoorjob dat erg verschillend is dan het leraarschap qua timing en activiteit. Verder was het kantoorleven met collega’s en vergaderingen ook nieuw. Maar na een aanpassing en accepteringsperiode maakte ik volledig uit van de service Promotion&Evenements en was ik aanwezig op de evenementen waaraan ik heb gewerkt.

Hierover lezen jullie meer in deze blog!

Le 5 novembre: Workshop Bretagne, le 19 novembre: So Chic So France, le 28 novembre le Workshop destinations françaises outre-mer, le 12 décembre: France your next congress destination (Pour le MICE) et le mardi 14 janvier Collection France 2020 événement presse, étaient et les événements ou j’ai été présente.

A l’approche de l’événement et après, certaines tâches administratives et de logistique doivent être prises en compte. Ceci a été principalement mon job.

Avant un événement pour les partenaires:

Par exemple pour le workshop Bretagne, les partenaires d’Atout France sont: Destination Rennes, Groupe Thalasso Sofitel, Condor Ferries, Quimper,…)

  • Envoyer une fiche d’inscription (+ bon de commande pour le cout)
  • Evoyer un dossier technique ( pour qu’ils nous envoyent leurs documents :photos, nom-prénom, société, contenu, coordonnées)
  • Envoyer la liste des inscrits (pour qu’ils puissent se préparer)
  • Réserver des chambres d’hôtel (parfois ils le font directement sans passer par nous)
  • Faire des badges, des cartes nominatives, un catalogues des exposants (avec tout le contenu des partenaires présents à l’événement pour donner aux invités sous forme de clé USB)
  • Imprimer la liste des inscrits

Après l’événement pour les partenaires:

  • Envoyer un mail de remerciement avec les photos, un lien vers un questionnaire de satisfaction et la listes des invités (présents, no show, excusés)
  • Rédiger un compte rendu des résultats du questionnaire de satisfaction

Avant l’événement pour les invités

Par exemple pour le workshop Bretagne c’est: Wonderreizen, Reizen Lauwers, Connections, Reizen de Lathauwer, Travelbee, Rantours,…

  • Envoyer l’invitation pour succiter leur intêret pour qu’ils s’inscrivent
  • Faire des rappelles téléphoniques si on a pas assez d’inscrits
  • Gerer les inscriptions dans un fichier Excel
  • Faire des badges

Après l’événement pour les invités:

  • Envoyer un mail de remerciement avec les photos, un lien vers un questionnaire de satisfaction et le catalogue des exposants
  • Rédiger un compte rendu des résultats du questionnaire de satisfaction

Pendant l’événement:

Mon job durant l’événement est d’acceuillir les invités et partenaires et leur donner des documents comme la clé USB ou la liste des exposants, un goodie bag, des explications,… D’aider et d’être proactif.

Pour le workshop destinations outre-mer nous avions invité nos partenaires des destinations comme La Réunion, la Guadeloupe et ses iles, Air Tahiti Nui, Air France mais aussi des hôtels comme Ness By the Ocean ou la chaine Des Hotels et des Iles. En tout nous avions donc une dixaine d’ exposants pour 50 TO’s, agences de voyages invités. Le but de la soirée êtait qu’ils échangent sur la destination pour que le TO puissent vendre La Réunion, aie plus de connaissances approfondies ou que l’hôtel Ness by The Ocean soient repris dans leur catalogue. Dans ce cadre nous promouvons la France en toute région aux agents de voyages belges et pour le MICE aux associations et entreprises.

Pour l’événement “France your next congress destination” nous n’avions pas invité des agences de voyages mais bien des associations et entreprises pour qu’ils font leur prochain congres en France.

Parfois nous faisons appel à une entreprise de contacts pour gerer les inscriptions, ou un graphic designer pour faire le catalogue exposants et/ou l’invitation. Les tâches sont différentes pour chaque événement.

A côté de ça Atout France organise aussi des eductours, des corporate hospitality (workshop haut de gamme), des formations onlines, des démarchages (la destination française se déplacent dans les agences de voyages) et j’aide aussi à les organiser.

So this internship was a new world for me and I learn a lot on mental aspect, work aspect and social aspect. I was very happy to be present at some nice events like So chic So France because sometimes it offers you the chance to discover new event venues and see sometimes people from the high society but usually people ofthe destinations of France. They are all very kind and thanks to them I learn even more about the destinations. I love France and it was obviously one of the raisons to choose this internship. See the collegues in another work atmosphere was also great. I loved also the period of the internship because November and December where great busy months with very different workshops where I was implicated. I have also seen an evolution of the responsability I had in the approach and outcome of events. I grew and improved myself to offer the best of me.

Don’t forget to check the pictures taken during all these events!

The Outsider or The Insider?

Ik ben terecht gekomen waar ik thuis hoor. Toen ik me op de ‘’tourism career day’’ – die plaatsvond op onze campus in Brussel – aansloot bij de stand van The Outsider Vlaamse Ardennen, was er geen plaats voor twijfel meer mogelijk. Uiteindelijk heb ik niet veel informatie gekregen buiten een folder in combinatie met de verwelkomingszin: ‘’Wij zoeken sportieve, flexibele studenten die niet vies zijn van een beetje avontuur’’. En daarmee, was ik verkocht.

Due to the occurrence of COVID-19, there was a slight change in the range of tasks that I had to perform here in Oudenaarde. As a student Tourism & Recreation Management, you would normally be employed in the reception department. This implies; answering phones and e-mails, making reservations, receiving incoming customers… In short, presenting the banner of the organisation and being the point of contact for customers. We could also gain some experience as an animator and participate in activities ourselves. Such as guiding people throughout their day in the adventure park “The 7 Summits”.

Ondanks de lockdown mocht onze stage alsnog doorgaan en ben ik blij dat we in deze omstandigheden de kans hebben kregen om het schooljaar tot een recht eind te brengen! Bij aanvang van onze stage, dan spreek ik over Sarah en mezelf, vonden we het redelijk rustig op het terrein. Slechts ¼ van de medewerkers was aanwezig. De aandacht was dan ook vooral gericht op voorbereidend werk voor wanneer de post-corona tijd aanbrak. Tijdens het seizoen – vooral de zomermaanden – is The Outsider the place to be. Door de drukte, als gevolg van het enorme succes, bleef er doorheen het gehele jaar niet veel tijd over om grote onderhoudswerken uit te voeren of innovatieve ideeën uit te werken. Van deze opportuniteit hebben we deze periode gebruik gemaakt.

As the measures became more flexible, people started to show more of themselves. Group sports were allowed again, which resulted in the reopening of the cable park! From this point on, the internship took a different turn. From now on we could take turns working on the reception of the cable park. People come here to practice their favorite sport: wakeboarding. So we register them in the system using the Wakesys registration program and provide them with all the necessary equipment – wetsuits, helmets, vests and wakeboards – to let them enjoy themselves on the water.

Later konden we ook weer genieten van de kajaks en de pedalo’s. Voor ieder die met het mooie weer graag een rondje maakt op de uitzonderlijk rustgevende Donkvijver, staan wij met een glimlach klaar. Elke dag opnieuw samenwerken met toffe leeftijdsgenoten, dat is een sfeer waarin ik mezelf graag bevind!

To give us an optimal experience of this internship, Hendrik foresaw us of a place in the EVS house. Isil and Jonas were our English speaking housemates, that we came home to every night.

A quiet evening or a party night, ending up at the cozy campfire. Everything was possible!

Embarquement immédiat pour une aventure inoubliable!

4 maand stage bij de indrukwekkende luchtvaartmaatschappij Emirates.

Aanvankelijk was het voor mij vanzelfsprekend om mijn stage in het buitenland te doen: in België blijven was uitgesloten. Mijn visie veranderde compleet toen een vertegenwoordiger van Emirates ons een presentatie kwam geven over de prestigieuze luchtvaartmaatschappij Emirates tijdens de “avation day “die op onze campus werd georganiseerd. Mijn keuze was toen meteen gericht op Emirates, ook al betekende dat ik in België zou moeten blijven. 

Je vais être honnête. Je préfèrerais être en train de bronzer sur une plage à l’autre bout du monde, mais vu que mon stage est très enrichissant je suis certaine que j’ai quand même pris la bonne décision en restant en Belgique. J’ai été très bien accueilli au sein de la petite équipe d’Emirates et je me suis tout de suite sentie à l’aise. 

Mijn taken bestonden uit het zorgen voor een vlot verloop van het groepsboekingsproces van het moment waarop de klant een offerte aanvraagt tot het moment dat de groep vertrekt. Ik beantwoorde mails, vroeg offertes aan, stuurde offertes door naar reisagenten, maakte contracten op, zorgde dat klanten hun voorschot betaalden, dat ze de tickets uitgaven enz. Doordat het team van Emirates klein is, kan iedereen elkaar helpen. Zo kreeg ik af en toe ook taken van andere afdelingen zoals de sales afdeling.

Marie (mijn collega-stagiare) en mezelf hebben de unieke kans gekregen om verschillende evenementen bij te wonen. Zo mochten we naar een cocktailavond die georganiseerd werd ter ere van de sponsors van het European Open in Antwerpen. Daar hebben we wereldberoemde tennisspelers ontmoet zoals David Goffin.  

Emirates avait un partenariat avec VIER durant les diffusions de « dancing with the stars ».  Chaque semaine, le programme offrais un voyage pour 2 personnes à Dubaï avec Emirates. J’étais en charge d’informer les gagnants des voyages et de les rediriger vers l’agence qui faisait la reservation. Grace à ce partenariat Marie et moi avons été invité à assister aux enregistrements d’une des émissions du programme télévisée. 

Rond kerst werden we uitgenodigd om het 5-jarig bestaan van Emirates in België te vieren. We bezochten eerst de verkeerstoren op de luchthaven van Zaventem en de kantoren van Skeyes. Daarna werden we getrakteerd op een diner in een restaurant met het volledige team van Emirates: het personeel van de bureaus, de luchthaven en de cargo. Het was een onvergetelijke avond met de beste collega’s.

À la fin de mon stage j’ai pu découvrir les travailleurs d’Emirates sur le terrain. On a commencé par observer le check-in des passagers, ensuite nous avons eu une visite exclusive d’un Boeing 777-300ER de la compagnie. On nous a fait visiter cette incroyable first class, le cockpit ainsi que les couchettes des hôtesses de l’air qui se situent au-dessus de la cabine Economy.

Pendant ces quelques mois j’ai pu vivre des expériences extraordinaires, dont je n’aurais jamais pu rêver!!

Indien je geïnteresseerd ben in de luchtvaart en in een super team wilt terechtkomen dan is dit de ideale stageplaats! 🙂

Werken voor de Vlaamse Overheid: what to expect?

Kom alles te weten over een boeiende stage bij Visit Flanders en ontdek hoe het voelt om voor de Vlaamse overheid te werken!

First of all, I have to tell you this was probably the best internship I ever had. Every prejudice disappeared as soon as I started on the first day at Visit Flanders in Brussels. As the adventure is coming to an end, I’m actually very sad to leave.

Al vanaf het begin van mijn studie was het voor mij heel duidelijk dat ik stage wou lopen bij Toerisme Vlaanderen. Ik kwam terecht bij de dienst bestemmingspromotie en dan specifieker bij de afdeling Internationale Markten. Ik werd verantwoordelijk voor de organisatie van pers- en trade reizen waarbij we in nauw contact staan met onze buitenlandkantoren. Kortom een perfecte combinatie om in een internationale context te werken vanuit Vlaanderen.

Een van de grootste pluspunten van de stage: de collega’s. Ongelooflijk veel toffe persoonlijkheden onder 1 dak waarbij je je (inter)nationale kennis enorm kan uitbreiden. Omdat er op heel veel verschillende markten gewerkt wordt, kan iedereen je wat bijbrengen. Daarnaast kan je je talen goed benutten als je communiceert met collega’s in het buitenland.

My personal highlight of the internship was definitely when I had to organize a Scandinavian press trip dedicated to the Flemish cuisine for 4 bloggers. As a foodie myself, I was over the moon when my manager asked me to arrange this trip. The program included restaurant visits, cocktail workshops, guided food tours and many tastings. To top it all off, I was allowed to accompany the bloggers. Yeah! One of the bloggers was also a photographer, big plus as I got all the pictures he took as a reminder.

Don’t get me wrong. There is a lot of work behind the scenes too with accounting duties, invoices, suppliers, mailings and phone calls. Apart from this trip, I also had to organize other trips. But all of them taught me some new insights and gave me valuable information.

I would recommend to set your goals as high as possible. These past 5 months have flown by and working for Visit Flanders has brought me nothing but joy!

Fasten your seatbelt for a plane crazy experience!

Een blik in de planning van 1700 internationale crew members.

Wat een eer om stage te mogen lopen bij de snelst groeiende luchtvaartmaatschappij van België. Met 34 Belgisch geregistreerde toestellen vliegt TUI fly via 200 routes naar meer dan 120 luchthavens. Ze beschikken over een jonge en moderne vloot en behoren ook nog eens tot één van de meest duurzame maatschappijen. En als dat nog niet indrukwekkend genoeg is, moeten er zo’n 1700 crew members ingepland worden op alle dagelijkse vluchten. Bovendien is het internationale gevoel nooit ver weg, want TUI fly Belgium opereert vanuit België, Frankrijk en Marokko. Let’s check it out!    

Crew Scheduling binnen TUI fly bestaat uit veel verschillende stappen waarbij er zowel trainingen als vluchten worden ingepland. Men begint vanuit lege roosters die steeds verder worden opgevuld vanuit alle subdepartementen. Om de twee weken worden de roosters van zowel flight als cabin crew gepubliceerd. En laat deze publicatie nu net het begin zijn van mijn job als stagiaire: After Publication Scheduler.

As an After Publication Scheduler I’m responsible for the planning of all crew members within TUI fly Belgium. The most important part of my job is to create a perfect balance between crew comfort, fatigue, safety and efficiency in all related operations. As I need to adapt rosters after publication, it’s decisive to find the best possible solutions in case of long term changes. These changes comprise crew sickness, special requests, aircraft changes, failed examinations etc. Furthermore I need to make sure that all operations are maintained and the impact on the rosters remains as small as possible.

Since fatigue is an excessive important part of scheduling, it’s my job to make the best possible schedules to avoid crew fatigue. Providing the highest level of safety and crew service is part of my duty. In case I encounter a shortage of available crew members, I inform the Scheduling Manager. Afterwards we try to find other opportunities and solutions for the actual shortage of crew. Potential planning difficulties are passed on to the Operations Control Center (OCC) by the daily hand-overs, since the OCC is responsible for the schedules from 72 hours before the flight.

Tot 72u voor de vlucht komen alle problemen en aanpassingen dus bij After Publication terecht. In de meeste gevallen zijn er geen kant-en-klare oplossingen beschikbaar en door de korte tijdspanne is er zeker een bepaalde tijdsdruk aanwezig. Op het vlak van omgaan met stress en professioneel communiceren was dit dan ook de beste leerschool die ik ooit heb gehad. Bovendien zorgde het internationale karakter voor een extra uitdagende dimensie.

Met luchtvaart in de genen is Brussels Airport voor mij de beste plek om dagelijks te vertoeven. Het doet me telkens opnieuw realiseren dat dit dé plek is waar ik thuishoor en waar ik het liefst voor altijd zou willen blijven werken. Bovendien kon ik dagelijks genieten van een perfect uitzicht op de luchthaven en van de prachtige vliegtuigen. De lieve en enthousiaste collega’s maakten van elke dag een feest waardoor ik niet anders kon dan altijd met een big smile naar TUI fly te vertrekken.

So I must admit,

I definitely discovered my AVIATION smile!

De Pura Vida stage

Een van de grote voordelen van toerisme te studeren is dat je in je 3 jaar studieperiode 2 keer op stage mag vertrekken. De school biedt je een lijst aan met verschillende stageplekken die op zoek zijn naar een gemotiveerde stagiaire. In het geval dat er geen stageplek je echt aanstaat, mag je zelf op zoek gaan naar een stage, op voorwaarde dat je kan aantonen dat dit een geschikte plek is om stage te lopen. In het tweede jaar mag je op stage gaan binnen Europa, in het derde en laatste jaar mag je kiezen waar je naartoe wilt. Ik heb gekozen voor een van de aantrekkelijkste bestemmingen, namelijk Costa Rica.

Costa Rica is een land dat enorm veel toeristen aantrekt, niet alleen omdat het een mooi en tropisch land is, maar omdat het uitstekend zorg draagt voor het natuur. De Costaricanen definiëren hun land als “pura vida” of het pure leven. Dit is letterlijk hun levensstijl en dat merk je dagelijks wanneer je in contact komt met de inwoners. Het is zeer makkelijk om zich aan te passen, maar ook om dit levensstijl te bewonderen. Ik heb voor dit land gekozen omdat ik op zoek was naar een mooie ervaring, zowel op persoonlijk gebied, als op professioneel gebied. Het is de laatste ervaring als student vooraleer je gaat werken, dus het is uiteraard belangrijk dat je voor een stage kiest die je zal helpen ontplooien naar de toekomst toe.

Les hôtels où je suis allé travailler s’appellent Dos Palmas Airport et Dos Palmas Country Inn. Ce sont deux hôtels gérés par Monsieur et Madame Hoffmans. Il est hollandais et sa femme est Costaricaine. Ce sont deux hôtels très différents l’un de l’autre. Dos Palmas Airport et situé à 5min de l’aéroport et la majorité des clients réservent via booking.com. Cet hôtel sert plus de transition qu’hôtel de vacances. Les clients viennent ici quand ils ont un vol qui part très tôt. C’est un petit hôtel avec 4 chambres. L’ambiance y est assez convivial, grâce à la piscine et la terrasse en commun. Le Dos Palmas Country Inn est plus un hôtel de vacances. La majorité des clients qui y séjournent, réservent directement via le gérant, c’est pour ça que dans cet hôtel-là il y a plus d’hollandais que d’étrangers, contrairement à l’autre hôtel. C’est un domaine privé avec piscine, terrain de basket et volleybal, multiple fruitiers et également une terrasse en commun. Cet hôtel compte 12 chambres.

Pendant ce stage j’ai reçu la responsabilité de m’occuper de l’hôtel Dos Palmas Airport. J’y étais en permanence et les gérants y venaient 3 à 4 fois par semaine. Ce fut une belle expérience car cela m’a permis de voir de plus près comment un hôtel fonctionne et comment le gérer. Comme je l’ai mentionné auparavant, un stage a pour but de m’aider à m’orienter dans le monde professionnel et c’est ce que ce stage m’a permis. J’aimerai vraiment avoir mon propre hôtel plus tard dans un pays magnifique avec des touristes sympathiques et conviviales.

Visitekaartje van het hotel

8 Weken stage aan les lacs de l’eau d’heure. Ik werd het visitekaartje van de Golden Lakes.

Bijna twee maand geleden, begon ik onzeker aan de stage. Vroeg in de ochtend vertrok ik op weg naar mijn stageplaats. Na 1u30 rijden kwam ik eindelijk aan in the middle of nowhere, aan de beroemde lacs de ‘leau d’heure. Hier ging ik dan bijna twee maand verblijven, dacht ik.

Ik werd meteen vriendelijk onthaald en maakte kennis met mijn collega’s. Als redelijk verlegen meisje ben ik hieraan begonnen, maar doorheen de stage zagen mijn college’s mijn attitude veranderen. Ik werd spraakzamer en zelfzekerder t.o.v. de klanten. Tijdens mijn stage ervaarde ik een zeer familiale sfeer, de collega’s waren elkaars vriend, er werd gelachen en elkaar geholpen.

Als receptionist is het belangrijk om goed te communiceren, zodat alles goed verloopt en de vakantieganger een vakantie van zijn dromen ervaart.
De receptie is als het ware het het visitekaartje van het hotel. De klant komt als eerst in contact met de receptie en het is dus belangrijk dat hij een goed verwelkomd wordt.

Aan de receptie was er nooit een saaie dag. Wel waren er afwisselingen van rustige en drukke dagen. Elke dag zag er anders uit en er was veel variatie in taken. Ook stond ik voor alles open, zo heb ik evenwel andere afdelingen geholpen, zoals marketing en evenementen.

Le client se présent à la réception pour plusieurs choses. Pour de l’information sur la région, des questions sur le domaine et des plaintes.

Cette région accueille des personnes de plusieurs pays, ainsi nous devons parler plusieurs langues chaque jour: le néerlandais, le français, l’anglais, le portugais, l’espagnol, l’italien et l’allemand. Le réceptionist essaie de faire en sorte que les invités se sentent chez eux.

Pendant mon stage, je logeais dans une des villas de vacances et après à l’hôtel. J’ai exploré l’environnement et le travail comme réceptioniste. Je peux vous dire que ça m’a plu et j’ai certainement amélioré mon français.

J’ai reçu l’offre de travailler ici comme étudiante pendant le mois de juillet et je l’ai accepté. Ça veut dire que je ne suis pas encore parti d’ici et j’espère d’apprendre encore plus pendant ce mois.

VAYAMUNDO, Hello Happiness!

Welkom in het warme zuiden van Frankrijk. Vayamundo l’Espinet in Quillan is DE stageplaats om veel bij te leren en tegelijkertijd te genieten van de rust en de natuur.

Op zondag 28 april kwam ik hier aan samen met Emile, de andere stagair. We werden opgewacht in Carcassonne door een taxi. Hij bracht ons naar het prachtige vakantiepark in Quillan. We kregen er onze sleutels van de villa waar we 2 maanden mogen verblijven. Overigens krijgen we hier ontbijt, middageten en avondeten. Op het domein zijn er heel wat verschillende faciliteiten zoals een binnen- en buitenzwembad, een wellness, tennisvelden, voetbalveld, ping-pong tafels,… .

Tijdens onze vrije tijd hebben we al heel wat dingen mogen ontdekken. We hebben steden als Carcassonne en Perpignan bezocht, een uitstap naar de zee gemaakt,… . Ook hebben we het geluk gehad te mogen deelnemen aan rafting en canyoning, echt de moeite!

L'immagine può contenere: 10 persone, persone che sorridono, persone in piedi, bambino e spazio all'aperto

Mais bien sûr, je dois aussi travailler ici. Les trois premières semaines, j’ai travaillé dans le service commercial. Je devais faire des brochures et des enveloppes pour des groupes. Le service commercial est en fait le marketing du Vayamundo l’Espinet. J’ai aussi fait un inventaire pour les villas avec tous les matériaux qui doivent être présents. S’il manquait quelque chose, je l’apportais aux villas.

Après, j’ai travaillé 4 semaines à la réception. J’ai fait beaucoup de check-ins et check-outs et j’aime bien la connexion avec les clients. J’ ai aussi introduit quelques promotions pour l’été sur Bookin.com. La réception est très important parce que ça donne une première impression et c’est important que c’est une bonne première impression.

J’ai aussi travaillé quelques jours à l’accueil du Spa. Dans le spa il y a un jacuzzi, un sauna,… . Maintenant je dois encore travailler dans le service commercial pour une semaine.

Merci bien de lire ce blog!

Au revoir,

Eli De Ryck