mijn stage bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond vanop de eerste rij
Mijn stage bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) in Tubeke loopt sinds 3 maart 2025, waar ik de kans krijg om twee interessante departementen te ontdekken: Travel en Match Operations. Je hoeft gelukkig geen voetbalfanaat te zijn om hier aan de slag te kunnen, hoewel het natuurlijk wel handig is om wat basiskennis te hebben. Zelf ben ik geen expert, maar ik ken de basis.
Op de afdeling Travel draait het vooral om het boeken van vluchten en hotels, het benaderen van hotels met het oog op mogelijke overnachtingen, het controleren van hotels in het kader van het WK 2026 en het nakijken en controleren van de namenlijsten van de spelers. Het klinkt misschien simpel, maar alles moet tot in de puntjes kloppen. Je wil tenslotte niet dat de (nationale) ploegen problemen ondervinden.
Aan de andere kant is er de afdeling Match Operations, toegespitst op alles wat achter de schermen van een match gebeurt. Je ontvangt de teams, zorgt voor catering, coördineert de ballenjongens, beheert de administratie en zelfs het bedienen van het scorebord en de speaker valt onder het takenpakket. Leuk weetje: je loopt soms zomaar bekende speelsters tegen het lijf, zoals Tessa Wullaert of Justine Vanhaevermaet — iets dat deze stage nog unieker maakt.
Mijn avontuur begon rustig, maar op dag drie was het meteen ‘action time’. Ik werd al meegestuurd naar Brussels Airport voor een site visit met als doel om hotels te inspecteren voor de teams, waaronder de Red Flames. We bezochten onder andere het Crowne Plaza en het Mövenpick hotel.

Le 21 mars, c’était le grand jour : ma première vraie journée de match avec le département Match Operations. La tension était palpable mais heureusement, notre match manager, Bavo, m’a tout de suite mis à l’aise. Avec Rune, un autre stagiaire, nous avons veillé à ce que tout soit prêt avant le coup d’envoi. Préparation des vestiaires, contrôle du terrain, organisation du catering, petite réunion avec les entraîneurs belges… En outre, j’ai accueilli l’équipe italienne et briefé les ramasseurs de balles.
S’il y a bien une chose que j’ai apprise très vite : le temps est le plus grand ennemi. Pendant le match, Rune et moi nous nous sommes occupés de l’administration : les cartons jaunes et rouges, les substitutions… Ce fut un très beau match – dont je n’ai pas vu grand-chose – qui s’est terminé sur un score de 1-1. Quelle expérience inoubliable !

En plus de ces tâches opérationnelles, j’ai également eu l’occasion de travailler sur un projet plus vaste : la recherche d’hébergements de groupe pour les équipes de jeunes. Actuellement, ces équipes logent dans des hôtels 4 étoiles bien que ce niveau de luxe ne soit pas vraiment requis pour les jeunes. C’est pourquoi, avec un collègue, nous avons visité neuf hébergements partout en Belgique en seulement trois jours. Trois jours de moins derrière un écran 😉.
En juin, je devrai présenter présenterai ce projet aux entraîneurs, coachs et managers des équipes de jeunes. Un vrai défi !
Je suis déjà curieuse de savoir ce que les jours et semaines à venir me réservent.

