In 9 weken de wereld rond en dat allemaal vanuit één TUI shop! 

Bonjour à tous ! Maintenant que mon stage chez TUI est terminé, j’aimerais vous raconter comment il s’est déroulé.

De TUI shop van Overijse is gelegen in het hart van de druivenstreek. Voor mij is dit de ideale stageplaats dichtbij huis (15 minuutjes rijden), in een vertrouwde omgeving en met de fijnste collega’ die ik mij kon wensen.

Ik in het reisbureau

Ik hoor de meesten van jullie al zeggen: ‘pff dat is toch super saai, zo in een reisbureau?’ Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het domein ‘travel’ en graag veel bijleren over bestemmingen is deze stage verre van saai. Er komt echt wel meer bij kijken dan de meesten denken. 

Avant de pouvoir commencer mon stage dans l’agence de voyage, il a fallu suivre une formation au siège de TUI situé à Zaventem.

Uitzicht vanuit de zaal in Zaventem

Oui, c’est la vue depuis le local d’où se donnait le cours.

La formation s’est étalée sur 3 jours et portait sur les systèmes de réservation utilisés par TUI. Les journées étaient fatigantes et il y avait beaucoup de théorie.  Heureusement, le fait que nous étions un petit groupe de 4 a rendu la formation plus agréable. Afin de maitriser au mieux la matière, on nous a demandé de faire des exercices.

Le premier jour de stage était assez excitant étant donné que je ne savais pas comment tout fonctionnait et comment les collègues allaient réagir. Une des premières choses qu’on m’a demandé de faire était l’accueil des clients qui entraient dans le shop, répondre au téléphone et traiter les mails.  Heureusement, les collègues étaient super sympathiques et ils ont pris le temps de tout m’expliquer. Ensuite, j’ai dû m’exercer.   Cela m’a permis d’être plus confiante lorsqu’un client franchissait la porte.

De eerste weken hield ik mij bezig met bestemmings- en productkennis om op die manier meer te weten te komen over hotels en regio’s. Dit is enorm belangrijk om professioneel over te komen tijdens een verkoopgesprek. Hoe meer je weet, hoe gemakkelijker het gaat om een klant te overtuigen en te laten boeken.

Bestemmigskennis oefenen

Mon maître de stage m’a laissé suivre les conversations commerciales de près afin de comprendre comment les choses se faisaient en pratique.

De plus, la plateforme en ligne de TUI offre toutes sortes d’informations internes permettant d’apprendre à tout moment. 

Website van Tui Experiences doornemen

Jullie vragen zich waarschijnlijk af hoe een dag in een reisbureau eruitziet.

Mijn dag begint om 9u30 wanneer het reisbureau opent. Het eerste wat moet gebeuren is de mails overlopen om te zien of er eventuele aanvragen zijn binnengekomen voor een prijsofferte. Daarna kijk ik de reisdocumenten na en stuur ik deze op naar de klant. Stoelreservaties worden gedaan en de special service requests worden nagekeken. Elke dag moeten de taken en reisplannen worden opgevolgd. In het reisbureau is elke dag anders.  De ene dag komen er veel klanten langs, de andere dag minder. Het voordeel is dat er altijd iets te doen is. Zo moeten de luchthaventaksen regelmatig worden nagekeken,  routewijzigingen moeten worden doorgevoerd, offertes worden gemaakt, transfers voor klanten moeten worden geboekt.. Ik kan blijven doorgaan. Het leukste vind ik het boeken van reizen en je eigen reiservaringen toepassen. 

Stoelreservatie voor klanten doen

Als je bezig bent met hetgeen je graag doet, dan vliegt de tijd voorbij 🙂 

Deze stage is echt een aanrader!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.