Wanneer we in België praten over de NMBS, denken we meestal direct aan overvolle treinen die altijd te laat zijn. Velen weten niet dat er achter dit gigantische overheidsbedrijf een motor zit van meer dan 18 000 werknemers, talloze afdelingen, managers en bazen.
Om de afdeling waar ik stage liep, zo bondig mogelijk uit te leggen, beginnen we best met het splitsen van de NMBS in 2 groepen: NMBS Nationaal en NMBS Internationaal. NMBS Internationaal is carrier van enkele treinen die over de Belgische grens rijden, bijvoorbeeld de IC treinen naar Amsterdam of Lille. Maar voornamelijk is NMBS Internationaal distributeur van internationale treintickets.
Inside SNCB International, there are many departments that exist to make international ticket vending work. One of the departments is: marketing & sales B2B, this is where I did my internship. Now, what we do is, sell tickets to corporate businesses or to travel agencies. Ticket selling happens mostly online through our online booking systems but when problems occur, our clients can always call us. Besides selling tickets we also have to maintain a good relationship between us and our clients. For this we have 3 client managers. I had the opportunity to follow them along and see how they work. Some of the activities they organize are for example: Lunch & Learns , special events or study trips.

Een lunch & Learn die ik heb meegevolgd, werd georganiseerd door Thalys en NMBS Internationaal in het Radisson Collection hotel te Brussel. Er werd voor de klanten een presentatie gegeven door Thalys en NMBS, met daarna een lunch in het hotel. Voor NMBS Internationaal is dit een ideaal moment om eens te horen hoe het gaat met de klanten en hun bedrijven.


Een ander evenement dat ik mee heb mogen volgen was het bezoek aan de Nightjet, de nachttrein die van Brussel-Zuid tot Wenen rijdt. We mochten samen met enkele klanten mee rijden tot in Luik en kregen onderweg een rondleiding van de verschillende compartimenten aan boord en een glaasje sekt.
Kortom, de periode dat ik heb gespendeerd bij NMBS Internationaal was super verrijkend. Mijn kennis over heel de toeristische wereld is enorm gegroeid en ik heb nu meer ideeën over hoe mijn toekomst in de toerisme er uit kan zien.
