Meewerken aan het internationale imago van Vlaanderen? Check!

Als TRM-student kom je vaak in aanraking met Toerisme Vlaanderen in de lessen. Benieuwd om de theorie in praktijk om te zetten? Keep on reading, want in deze blog vertel ik je meer over mijn stage bij het Trips Team van Toerisme Vlaanderen.

On Monday the 27th of February, I started my 16-week internship at Visit Flanders. Visit Flanders is a Flemish government agency whose head office is located at the ‘Grasmarkt’, right in the middle of Brussels’ lively tourist centre. The department in which I did my internship was called ‘Marketing Tactics’. This department provides maximum promotional support for the Visit Flanders network abroad. Within ‘Marketing Tactics’, I joined the small Trips Team which consists of only three members. In short, the Trips Team organises Press, Trade and MICE Trips to Flanders and Brussels. These are trips for international journalists, travel agents, tour operators and associations.

What did my job responsibilities look like? Initially, I worked closely with colleagues from the foreign offices in, for example, France, United Kingdom, Germany, Spain and Italy. In fact, I received every trip request through them. Since every trip is centred on a particular theme or themes, I also often worked together with the Theme Experts ‘Nature’, ‘Cycling’, ‘Culinary’ and ‘Heritage’ of Visit Flanders.

Van zodra het ruwe programma voor een persreis op tafel lag, maakte ik het draaiboek op en contacteerde ik verscheidene toeristische partners in de Vlaamse steden en provincies. Concreet boekte ik accommodaties, restaurants, trein- en vliegtuigtickets, gidsen, enzovoort. Voor je het weet, ben je aan het bellen met de enige echte ‘Leeuw van Vlaanderen’ Johan Museeuw of regel je een interview met kunstenaar Koen Vanmechelen! Zo heb ik heel wat toffe trips van A tot Z georganiseerd voor bijvoorbeeld journalisten van het Duitse magazine ‘Wanderbar!’, het Franse magazine ‘A/R Magazine Voyageur’ en het Spaanse magazine ‘Herdes’. Ook mocht ik meewerken aan ‘Flanders Connects’, de jaarlijkse personeelstweedaagse van Toerisme Vlaanderen.

Along organising trips I had the opportunity to work on other projects such as making environmental scans of the hospitality industry for the pilot projects of Visit Flanders. The pilot projects are repurposing projects for some buildings/castles that Visit Flanders has taken ownership of. On top of this, I carried out some administrative tasks to help with the promotion of the relatively new theme ‘Nature’.

Het grote voordeel aan deze stage is dat je werkt binnen een internationale context vanuit Brussel. Verder ontpop je je als een ware deskundige in het toeristisch aanbod van Vlaanderen. Je komt er terecht in een collegiale sfeer waar je als volwaardig lid van het team wordt gezien. Kortom : twijfel niet en Reis mee Naar Morgen bij Toerisme Vlaanderen. Ik heb dit hoofdstuk alvast verlengd naar een studentenjob in juli. Klaar om jouw hoofdstuk te starten? ?

Auteur: jana.christiaens@student.ehb.be

O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao! I'm a 21-year-old girl from Belgium who lives in the rural village Opwijk away from the hustle and bustle. Everywhere I go I am armed with my camera, headphones and a few downloaded episodes of Netflix. Travelling is my ultimate passion. I travel to discover, to learn, to taste, to see, to smell and above all to experience what the world looks like and to come home happy every time...