Introduction
Dans ce poste de blog, vous apprendrez davantage sur le poste ‘Loadmaster’. Il s’agit d’un stage que vous pouvez effectuer en troisième année chez Aviapartner. Vous devez faire beaucoup de travail de manière indépendante et vous aurez beaucoup de responsabilités pendant votre stage.

Beginperiode stage
Bij aanvang van mijn stage wist ik wat er van mij verwacht werd, ik heb namelijk al 5 jaar als student op de luchthaven gewerkt, weliswaar als een andere functie maar ik wist wat de job als loadmaster inhield. Vanaf 7 maart begon ik aan mijn stage.
Introduction au domaine du travail
Les premières semaines, j’ai surtout reçu une formation concernant la fonction de responsable du chargement. Pendant trois semaines, nous avons reçu une formation intensive de trois formateurs différents. Après les formations théoriques suivies de formations pratiques, je pouvais accompagner les loadmasters expérimentés pendant quinze jours. De cette façon, j’ai obtenu beaucoup d’informations et j’ai pu voir comment ils faisaient leur travail de chef de chargement. Au cours de ces semaines, j’ai commencé à faire de plus en plus de choses de manière indépendante, après avoir accompagné les loadmasters il y avait un test, un formateur nous évaluait lors d’une rotation d’un vol.

Tijdens mijn stage heb ik veel zelfstandig werk verricht, ik heb volledige turnaround vluchten van verschillende maatschappijen moeten coördineren. In het begin wist ik nog niet goed hoe ik op bepaalde situaties moest anticiperen maar na verloop van tijd leer je hoe je deze situaties moet aanpakken. Als je eenmaal iets hebt meegemaakt weet je voor de volgende keer hoe je hierop moet reageren.
De taken die je moet vervullen gedurende deze stageperiode zijn zeer uitlopend. Bij aankomst van een vlucht moet je eerst en vooral de passagiersbrug tegen het vliegtuig plaatsen, vervolgens moet je vragen of er personen op de binnenkomende vlucht assistentie nodig hebben, indien dit het geval is moet je kijken of de assistentie effectief aanwezig is. Je moet de fuel gegevens vragen aan de piloot en deze vervolgens ingeven in een systeem. Als volgende stap moet je rapporteren aan de teamleader hoeveel bagage er in het vliegtuig geladen moet worden per compartiment. Vervolgens wordt er een loadsheet gemaakt door de loadcontroller, op dit document staat essentiële informatie voor de piloot, je moet dit vervolgens controleren. Je moet ook in samenspraak met de cabin crew en de gate agent de boarding regelen. Je moet controleren of de catering en fueler op tijd aanwezig zijn. Kortom je moet een hele vlucht coördineren en als er iets fout gaat ben jij het aanspreekpunt en moet jij zoeken naar een oplossing.
