Als Toerist in een Touroperator werken? Of toch niet.

Ik heb mijn stage in het 2de jaar bij een touroperator in aalst gelopen. Hierbij leg ik kort mijn ervaring uit.

Ik heb voor de touroperator ‘live to travel’ gekozen als stageplaats. Waarom? Omdat het volgens mij één van de meest logische vervolg is van onze studies. Wij hebben namelijk niet voor niets uren achter de schoolbanken gezeten om de les touroperating te volgen. En bovendien was het één van de vakken dat ik het best begreep en waar ik mij later misschien ook in zou zien werken. In dit bericht zal je meer te weten komen over mijn ervaring in een Touroperator.

In het begin van mijn stage kwam ik direct terecht in een toffe sfeer. De werkruimte is ook zeer modern en open georganiseerd. En dat gaf mij direct wel een goed gevoel omdat het er niet ouderwets en saai uitzag.

Ik ga vanaf het begin al zeggen dat het geen stageplaats is waar je zal stilzitten, het is redelijk druk maar enkel op deze manier vliegt de rijd voorbij.

Ik heb tijdens mijn stageperiode verschillende taken gedaan. Ik begon met het maken van reisdocumenten. Dat zijn de dossiers die we naar klanten sturen voor ze op reis vertrekken. Ik moest er dus voor zorgen dat elk dossier alle informatie bevat die de klanten nodig zouden kunnen hebben. Dit begint met het toevoegen van een voorblad, een welkomstbrief aan de klant, het op papier zetten van de coronamaatregelen voor de bestemming, het toevoegen van de vouchers voor het verblijf en de transfers, het toevoegen van de noodnummers van wie te contacteren in geval van nood…

J’ai fait ça pendant 2 semaines, mais au cours de mon stage, j’ai surtout dû faire des Devis. Un devis commence toujours par une demande du client. Il se rend dans une agence de voyage et peut ou non savoir exactement ce qu’il veut. Nous recevons la demande de l’agence de voyage et c’est à nous de regarder le programme, de l’ajuster si nécessaire, de trouver des vols sur Galileo d’envoyer le tout au DMC avec le budget restant si le client a donné un budget (il faut en déduire le prix des vols et la commission).

Une fois cette étape franchie, attendez la réponse de l’agence de voyage. Ils peuvent alors confirmer directement par e-mail que les clients veulent réserver, mais comme partout, les clients ne sont pas vite contents et des ajustements doivent être faits et vous agissez comme intermédiaire entre l’agent local et l’agence de voyage jusqu’à ce que les clients soient satisfaits et veuillent réserver ou qu’ils abandonnent la réservation.

Il m’a fallu un certain temps pour m’y habituer, mais cela fait maintenant trois semaines et tout se passe bien. Cela demande beaucoup de concentration, mais le temps passe très vite.

Ce que j’ai aussi vraiment appris, c’est l’ordre et l’organisation. Lorsque vous avez reçu 50 demandes ou plus, vous devez toujours être en mesure de récupérer l’ensemble du dossier en quelques secondes, au cas où l’agence de voyage ou les clients appellent au sujet de leur dossier.

It’s certainly not a ‘no-brain’ job, But honestly that gets boring after a while. So to answer the question, you can’t act like a tourist in a tour operator, because you’re there to work hard with sometimes a lot of stress.

Auteur: madieng.mbaye@student.ehb.be

Hallo, mijn naam is Madieng en ik ben een 22 jaar oude toerisme en recreatiemanagement student op het erasmushogeschool Brussel. Waarom ik dit studeer? Simpelweg omdat ik van reizen mijn passie heb gemaakt en ik deze later graag met mijn professioneel leven zou willen combineren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.