“Goedendag, bonjour. Nederlands, français, english?”
Deze zin is al talloze keren over mijn lippen gerold aan de check-in en verveeld nooit. Soms luidde het antwoord ‘español, italiano, português?’, dan dacht ik even in mezelf ‘sh*t’. Ik probeerde deze passagier dan op de best mogelijke manier verder te helpen al moest dit soms gebeuren met gebaren en enkele woorden. Ik heb zelfs al vaak een gsm in mijn handen geduwd gekregen om een vraag te beantwoorden in Google Translate of om te praten met een familielid in het Engels.
This one simple question already shows the multiculturalism of Brussels Airport. Contact with different nationalities is one of the advantages of a job at the airport. But let’s start at the beginning!
Passenger Service Agent
In my second year of Tourism and Leisure Management, I chose to do my nine week internship at Aviapartner at Brussels Airport as a Passenger Service Agent. In the beginning you get two weeks of theoretical training with exams, one week of double training and then you are thrown to the lions. At least that’s how I felt at the time, but in hindsight, this ‘flying’ start was just what I needed.
“Volgende, suivant, next one in line please!”
Wat houdt een Passenger Service Agent nu precies in? Wel het grootste deel van je dag spendeer je aan de check-in of aan de gate. Het inchecken van passagiers met hun bagage, de inscheping en ontscheping van vluchten, de begeleiding van minderjarige kinderen of passagiers die assistentie nodig hebben, het nakijken van reis- en covid-documenten en het in goede banen leiden van een check-in als host hoort allemaal tot het takenpakket. Soms word ik ook ingezet als Short Stop Agent om passagiers op de tarmac te begeleiden naar het vliegtuig of naar de terminal. De luchtvaartmaatschappijen waarvoor je als stagiair het meest wordt ingezet zijn TUI, Ryanair, Vueling en Blue Air.
A dream with turbulence
I chose this job because aviation is one of my absolute passions and it is like a childhood dream come true to experience the other side of the airport scene. Despite my enthusiasm, I had my doubts about the job description. Trilingual, self-confident, stress-resistant. Honestly? I wouldn’t describe myself with any of these words. But I was motivated to become all of those things and wanted to take myself out of my comfort zone. With success! For example, in the beginning I could hardly get a French sentence pronounced while now I engage in a discussion with a passenger in French about a piece of carry-on luggage he will have to pay for. Every day I become a litte bit more confident and dare to express myself more.
Elke dag een avontuur
Discussies zal je er zeker en vast moeten bijnemen bij deze job en het feit dat het altijd jouw fout zal zijn volgens de passagier, dat ook. In deze korte stageperiode heb ik al heel wat meegemaakt maar dat is juist hetgeen wat het zo leuk maakt. Van een lief omaatje die een pralinedoos schenkt en een uitbundige rugbyploeg die pins van hun club uitdeelt tot een gevecht tussen passagiers en het onderscheppen van een ‘medicijnenhandel’. Elke dag is anders: andere taken, andere passagiers, andere collega’s, andere problemen, andere verrassingen, ….
Je staat er weliswaar niet alleen voor, je komt terecht in een familiale, collegiale sfeer waar iedereen elkaar probeert te helpen. Alsook zal de telefoon om de Duty Supervisor of Dispatch te bereiken zeker en vast je beste vriend worden.
In short, do not hesitate and choose an internship at Aviapartner! Ready for take off?
