Voor mijn stage in het tweede jaar heb ik gekozen om stage te lopen bij Aviapartner als check-in agent en ik zal jullie vandaag het verloop vertellen van hoe ik van start ben gegaan en wat mijn taken zijn.

Training
Mijn stage begon met twee weken opleiding. Tijdens deze opleiding kreeg ik uitleg over de veiligheid op de luchthaven, wat ik moet doen in specifieke situatie’s, hoe ik om moet gaan met verschillende types passagiers, hoe ik moet werken met het systeem dat gebruikt wordt om de passagiers in te checken, welke documenten ik moet nakijken en ook hoe ik valse documenten kan herkennen.
It was a lot of information, but I enjoyed every bit of it because I knew that this was something I have always wanted to do. I was so excited to actually start working as a passenger service agent. After my training I also had tests which I always had to have 80% on in order to pass. I was so happy I passed my tests. Now I could actually start with checking in passengers. For a week I had someone watching me in order to learn more and in order to correct me in case I did something wrong. After one week I could start working alone. At first I had quite some stress and I was a bit nervous, but my first day went really well and the second day even better.
Zelfs al is het de 100ste passagier, dan moet je deze op dezelfde manier behandelen zoals je de eerste passagier hebt behandeld.
Maar wat doet een passenger service agent nu eigenlijk? Veel mensen denken dat je enkel achter een balie zit en passagiers moet inchecken, maar er komt zoveel meer bij te kijken. Je moet namelijk altijd vriendelijk en beleefd blijven, zelfs al is het de 100ste passagier, dan moet je deze op dezelfde manier behandelen zoals je de eerste passagier hebt behandeld. Daarnaast is het ook mijn taak om te controleren dat alle reisdocumenten correct zijn. Vandaag de dag komt er ook een extraatje bij omdat covid-documenten ook gecontroleerd moeten worden.
Safety first
I also have to make sure that passengers don’t carry any dangerous goods in their suitcases. This is why I must always ask if there are any powerbanks, lithium batteries or e-cigarettes in the suitcases since this can cause trouble on the plane. I also have to provide the best service to the passengers and help them if they have any questions. I also have to label the suitcases correctly and put the kilos and the quantity of suitcases into the system connected to the right person. If any mistake is made here, there is a big chance that the his luggage will get lost and let’s be honest, no one wants this to happen. When everything is put into the system I have to tell the correct gate number and the boarding hour to the travellers and wish them a pleasant flight.
Een andere taak die ik krijg is om mensen te boarden aan de gate. Hier moet ik de identiteitskaart of passpoort controleren van de passagiers en hun boarding pass scannen. Na deze procedure kunnen de passagiers doorgaan naar het vliegtuig en kan hun reis beginnen.
Ik vond mijn stage zo leuk dat ik er nu zelfs zal blijven als jobstudent!
