Fasten your seatbelt for a plane crazy experience!

Een blik in de planning van 1700 internationale crew members.

Wat een eer om stage te mogen lopen bij de snelst groeiende luchtvaartmaatschappij van België. Met 34 Belgisch geregistreerde toestellen vliegt TUI fly via 200 routes naar meer dan 120 luchthavens. Ze beschikken over een jonge en moderne vloot en behoren ook nog eens tot één van de meest duurzame maatschappijen. En als dat nog niet indrukwekkend genoeg is, moeten er zo’n 1700 crew members ingepland worden op alle dagelijkse vluchten. Bovendien is het internationale gevoel nooit ver weg, want TUI fly Belgium opereert vanuit België, Frankrijk en Marokko. Let’s check it out!    

Crew Scheduling binnen TUI fly bestaat uit veel verschillende stappen waarbij er zowel trainingen als vluchten worden ingepland. Men begint vanuit lege roosters die steeds verder worden opgevuld vanuit alle subdepartementen. Om de twee weken worden de roosters van zowel flight als cabin crew gepubliceerd. En laat deze publicatie nu net het begin zijn van mijn job als stagiaire: After Publication Scheduler.

As an After Publication Scheduler I’m responsible for the planning of all crew members within TUI fly Belgium. The most important part of my job is to create a perfect balance between crew comfort, fatigue, safety and efficiency in all related operations. As I need to adapt rosters after publication, it’s decisive to find the best possible solutions in case of long term changes. These changes comprise crew sickness, special requests, aircraft changes, failed examinations etc. Furthermore I need to make sure that all operations are maintained and the impact on the rosters remains as small as possible.

Since fatigue is an excessive important part of scheduling, it’s my job to make the best possible schedules to avoid crew fatigue. Providing the highest level of safety and crew service is part of my duty. In case I encounter a shortage of available crew members, I inform the Scheduling Manager. Afterwards we try to find other opportunities and solutions for the actual shortage of crew. Potential planning difficulties are passed on to the Operations Control Center (OCC) by the daily hand-overs, since the OCC is responsible for the schedules from 72 hours before the flight.

Tot 72u voor de vlucht komen alle problemen en aanpassingen dus bij After Publication terecht. In de meeste gevallen zijn er geen kant-en-klare oplossingen beschikbaar en door de korte tijdspanne is er zeker een bepaalde tijdsdruk aanwezig. Op het vlak van omgaan met stress en professioneel communiceren was dit dan ook de beste leerschool die ik ooit heb gehad. Bovendien zorgde het internationale karakter voor een extra uitdagende dimensie.

Met luchtvaart in de genen is Brussels Airport voor mij de beste plek om dagelijks te vertoeven. Het doet me telkens opnieuw realiseren dat dit dé plek is waar ik thuishoor en waar ik het liefst voor altijd zou willen blijven werken. Bovendien kon ik dagelijks genieten van een perfect uitzicht op de luchthaven en van de prachtige vliegtuigen. De lieve en enthousiaste collega’s maakten van elke dag een feest waardoor ik niet anders kon dan altijd met een big smile naar TUI fly te vertrekken.

So I must admit,

I definitely discovered my AVIATION smile!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.