Huh, geen stage in het buitenland en je studeert toerisme?

Huh, je doet geen stage in het buitenland en je studeert toerisme? Dit was de standaardreactie van iedereen, wanneer ik hen vertelde dat ik voor een stage in België had gekozen. Inderdaad zei ik dan elke keer opnieuw, ik studeer toerisme en ik blijf gewoon in België tijdens mijn stage. Dat was altijd al mijn plan en gedurende deze acht weken heb ik daar geen seconde spijt van gehad. Want waarom zou ik mij vasthangen aan één bestemming en bijvoorbeeld naar Tenerife afzakken? Hier bij de Neckermann Vakantiewinkel in Aalst, ben ik namelijk elke dag op reis en vertoef ik op elk moment van de dag ergens anders. Ik bevind me hier niet alleen in Tenerife maar ook in Egypte, Turkije, Boedapest, Barcelona, Disneyland, Sri Lanka, de USA… In contact komen met al deze bestemmingen, was zelfs mogelijk op één dag, dus wie spreekt er nu nog over een stage op één bestemming?

Het begon allemaal eind april op het hoofdkantoor van Neckermann in Zwijnaarde. Een spannend moment, maar samen met twee andere stagiaires en een alumni van de Erasmushogeschool was ik er helemaal klaar voor om gedurende twee weken het reilen en zeilen van Neckermann te leren kennen. We leerden met de boekingsprogramma’s en het klantensysteem werken, daarnaast werden de hotelconcepten ons uitgebreid uitgelegd en kwamen we ook te weten met welke externe partners Neckermann nauw samenwerkt (Disney, Center Parcs, Imagine Travel, Wings ’n Wheels, Africa by Excellence, Sudamerica Tours…).

Mijn bureau gedurende de afgelopen 6 weken

Hoewel velen waarschijnlijk denken dat een Neckermann Vakantiewinkel enkel maar de drie Thomas Cook merken verkoopt, kwam ik er dus snel achter dat deze stage veel meer voor mij in petto had dan ik ooit durfde dromen. Samen met mijn collega’s ging ik elke dag op zoek naar de ideale vakantie voor onze klanten, dit via de telefoon, mail, of gewoon op kantoor. Het ging van citytrips naar autovakanties, begeleide rondreizen en de typische vliegvakanties.  Alles is hier mogelijk en dat maakt deze stage net zo boeiend. Elke dag staat er je iets anders te wachten en de verveling slaat hier nooit toe.

In addition to the creative part, there was also a lot of administration involved. Such as making seating reservations, checking travel documents and handing them over to the customer, creating gift vouchers, arranging airport transfers, making payments for remaining balances and so on. With all these tasks, I was able to work through the whole booking process, which I enjoyed the most. Because during these eight weeks customers whose trip I had booked, did also return to collect their travel documents.

Besides these tasks, I got the responsibility to give all the customers a warm welcome. This allowed me to decide for myself whether I was able to help the customer or if I should send them to a colleague. As the internship proceeded, most of the customers stayed at my desk. So, in each case I had the opportunity to help the customers all by myself. However, when I needed some help, my colleagues were always around.

Deze hele stage gaf mij veel voldoening en ik kreeg de kans om mij helemaal te ontplooien. Ik hoop dan ook dat 21 juni geen afscheid is maar een tot ziens. Want ooit keer ik terug, niet enkel als klant, maar hopelijk ook als toekomstig medewerkster.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.